woensdag, juni 15

Griekenland deel 2

Zaterdag, zondag en maandag
We doen eigenlijk niets bijzonders, we gaan ontbijten, naar het zwembad, daar nemen we een bakkie koffie, wat te drinken, lunchen in het restaurant, weer naar het zwembad, natuurlijk wat drinken, het vocht moet tenslotte op peil blijven, nog een half uurtje naar de kamer en dan naar weer restaurant op te eten, we hebben het zwaar. ’s Avonds gaan we kaarten in de bar bij het zwembad. We geven de katten en de mussen nog steeds eten. We hebben er ook nieuwe vrienden bij. We geven de koeien die naast het zwembad staan, een paar keer per dag appels en brood. Met de gezondheid van iedereen gaat het ook goed, op een paar bloed neuzen na van moe, die dit keer gelukkig zelf stopten met bloeden. We zijn nog één keer een stukje wezen lopen.

Dinsdag 14 juni
Na het ontbijt met gebakken eitjes, croissants, yoghurt enz gaan we nog even naar de kamer om ons zwempak en tassen in te pakken en dan gaan we richting receptie. Om 10.15 uur wordt onze huurauto afgeleverd. Het is een Citroen C1, wit. We gaan vertrekken richting Kos-stad. Om daar te komen moeten we het gebergte over steken dat van west naar oost over het hele eiland loopt. Kos ligt aan het uiteinde van de oostkust en ongeveer 30 kilometer vanaf ons hotel. Ons doel is eigenlijk de haven, maar op de een of andere manier komen we op een andere plek uit in Kos waar ook een opgraving is. We gaan hier kijken en foto’s maken. We horen van een Engelse dame die een foto van ons maakte dat aan de overkant van de weg de Odeon is. Dit is een door de Romeinen gebouwd theater. Dit stond ook op onze lijst om te bezoeken. We horen ook van haar dat we voor de haven te ver gereden zijn en dat we weer een stukje terug moeten. We kunnen de auto bij de haven parkeren. We gaan dan op zoek naar de plataan van Hippocrates. We lopen eerst door een park met opgravingen daar zitten ook veel katten. Er staat onder een stoel een mandje met een heel klein poesje, op de stoel staat een box waar je geld in kan gooien voor voedsel voor deze katten, dat hebben we natuurlijk ook gedaan. We vinden uiteindelijk de plataan een hele grote boom die aan alle kanten ondersteunt wordt. Het is een mooie boom, maar we hebben wel eens mooiere bomen gezien. Dan wordt het tijd voor een bakkie koffie. Oma wil een tosti en de rest neemt een gebakje. Na deze onderbreking gaan we verder richting het kasteel van de Johanietenburg. Er staan allemaal stalletjes die sponzen verkopen. Het kasteel staat aan de haven, best groot, we lopen een rondje door het kasteel. We hebben een mooi uitzicht over de passagiersschepen die daar aanleggen. Het dagprogramma wordt verder wat ingekort we gaan alleen nog naar de Embros Thermen. Dit ligt een aantal kilometers buiten Kos, de weg houdt hier ook op. We parkeren de auto en moeten een steil pad aflopen richting de zee. Pa en Moe gaan niet mee naar beneden maar blijven boven zitten wachten tot we weer terug zijn. Beneden aangekomen lopen we langs een strandtent en komen we uiteindelijk bij de bron aan. Vanuit de bron loopt het warme water rond 40 graden door een smalle goot naar de zee. Waar het water de zee instroomt is met grote stenen een soort badkuip gereconstrueerd. Daar kan je in gaan zitten en het water is overal goed voor. We gaan alleen even pootje baden. Naast de badkuip staan hele grote rotsen hier lopen geiten. Op de terugweg naar ons hotel maken we onderweg nog wat foto’s. Om een uur of vijf zijn we weer in het hotel .In de bar nemen we wat te drinken en gaan daarna nog een uurtje bij het zwembad liggen. ’s Avonds eten in het restaurant, kip, patat enz. Zoals elke avond gaan we daarna bij het zwembad zitten en gaan nog wat drinken bij de bar. Oma zit tegenwoordig aan de Bailey, dan kan ze goed slapen. Het is nu een uur of elf, als ik dit verhaaltje zit te typen, zou het samen met Bert doen, maar die ligt nu naast me te snurken. Morgenochtend gaan we weer met de auto op pad, het verslag hiervan volgt later.