vrijdag, juni 17

Griekenland

Vandaag de laatste dag dat we de huurauto hebben. Het programma voor vandaag is het westelijke gedeelte van het eiland, Het plaatsje Kefalos en dan naar het zuiden naar een kerkje dat AG Ioannes heet of het is de naam van de plek. We gaan daarna dezelfde weg terug naar het Plakabos wat vlakbij het vliegveld ligt en tot slot naar het dorpje Antimahia waar een gerestaureerde windmolen en daarin de buurt een kruisvaardersburcht. We willen niet via de hoofdweg naar kefalos maar over een soort van landweg door de bergen. We rijden door Kardamena en moeten langs de kust blijven rijden maar de kaart die we hebben is niet volledig maar na wat zoeken vinden we de weg langs de kust, hadden we nu maar onze Tom Tom niet weggegeven.Volgens onze niet zo nauwkeurige kaart komen we eerst langs een rivier en wat verder moeten we rechtsaf de bergen in. De rivier zien we niet maar de afslag wel. Het weggetje wordt verbreed we rijden toch maar door maar na een paar km. bereiken we het punt waar ze nog met de weg bezig zijn en we moeten terug. Weer bij de kust aangekomen gaan we deze toch maar weer volgen in de hoop dat er nog een weg naar rechts is maar na een aantal kilometer eindigt de weg bij een paar hotels en moeten we terug naar Kardamena om daar de hoofdweg te nemen.

Het gaat nu wel goed en op een bepaald moment rijden we weer min of meer langs de kust, langs allemaal verschillende stranden die in de folder worden aangeprezen als geweldig en het paradijs op aarde maar we hebben geen tijd voor het strand wij gaan voor de cultuur. We rijden door de plaats Stefanos en dan nog een paar km en we zijn bij Kefalos dat gebouwd is op de ruines van de eerste hoofdstad van Kos. Kefalos ligt niet helemaal aan de kust en om er te komen moeten we een steile berg op met een paar hele scherpe bochten voor een van deze bochten moeten we zelfs een bocht maken van 180 graden, ik moet zelfs terug schakelen naar de eerste versnelling en zelfs dat is de familie in de auto niet langzaam genoeg want ik hoor alleen maar angstkreten om mij heen. Kefalos is niet echt een dorp om lang rond te lopen en ik wil eigenlijk de weg naar het zuiden volgen om op deze manier zo veel mogelijk van het eiland te zien. En na enig zoeken vinden we deze weg want zoals al eerder vermeld is het kaartje dat we hebben niet duidelijk. De weg naar het zuiden is vol met scherpe bochten gaat steeds hoger en wordt steeds slechter. We missen een afslag en gaan nu weer richting kust aan de oostkant. Het eindigt bij een restaurant aan het strand We moeten dus weer terug. Er is ondertussen ook een kudde geiten losgelaten en daar moeten we tussendoor manoeuvreren. We maken hier natuurlijk ook nog foto’s van. De geiten komen van een omheind stuk land. Een klein gedeelte van de kudde is langs de verkeerde kant van het hek gelopen en kan daarom nu niet mee ze zijn niet zo slim om terug te lopen en de juiste uitgang te nemen. Het geblaat van verontwaardiging is niet van de lucht. We proberen ze nog de goede kant op te sturen maar ze luisteren niet. Dus moeten ze wachten tot de groep in de middag weer terug komt. We rijden weer terug en nemen nu wel de goede afslag en daar gaan weer stijl omhoog de meest vreemde bochten geen uitzicht waar je rijdt. Er wordt steeds meer geprotesteerd in de auto en als we bijna het kerkje in AG Ioannes bereikt hebben is het genoeg, we maken van een afstandje nog wat foto’s van het kerkje en gaan dan terug.
Weer in Kefalos aangekomen gaan we koffie drinken op het dorpsplein. Op de hoek van het pleintje wordt door een dame vis verkocht. Wat er precies gebeurd hebben we niet goed kunnen zien maar we zagen een poesje de straat uit lopen richting visstal en een paar seconden later liep het poesje triomfantelijk met een vis in zijn bek weer richting zijn huis lopen. Hij werd niet achtervolgd door de visverkoopster.
Vanaf Kefalos heb je een goed uitzicht over de wijde omtrek en beneden ons hebben we een haventje gezien met van die kleine vissersbootjes die altijd leuk zijn om te fotograferen en als de koffie op is rijden we daarheen. Elke vissersboot ziet er anders uit. Het zijn maar kleine bootjes die in verschillende kleuren geverfd zijn, we maken foto’s en dan gaan  we op weg naar ons volgende reisdoel het “Plakabos”. Onderweg stoppen we nog bij een bedrijf dat tijmhoning maakt. We kopen hier een paar blikjes van. Ze hebben ook nog een alcoholisch drankje dat we niet te drinken vinden.
Het “Plakabos” is ongeveer 1km2 groot en er leven allemaal pauwen volgens de folder. Het ligt vlakbij het vliegveld van Kos maar daar hoor je niets van. We nemen de afslag en in eerste instantie zagen we helemaal geen bos maar na een paar km  is het er dan toch echt, en er zijn zelfs heel veel pauwen die daar vrij rondlopen. En er zijn niet alleen pauwen maar ook een groot aantal poezen en in een beekje zelfs schildpadden. Het bos ziet er ook mooi uit. Dit is tot nu toe een van de leukste plekjes die we op Kos bezocht hebben. Bij het verlaten van het bos zien we nog een stel hele jonge poesjes die we eigenlijk weer mee wilden nemen maar dat doen we toch maar niet.
We zijn bijna door het programma van vandaag heen, we gaan nu naar Antimahia waar een gerestaureerde molen staat en een traditioneel Grieks huis Ook dit is weer even zoeken maar opeens is daar de molen. Het is een mooie molen maar voor de rest stelt het allemaal niet veel voor. Je kunt niet naar binnen en we lopen er maar omheen. Het Griekse huis staat aan de overkant van de weg en wordt nog bewoont daar lijkt het in ieder geval op. We bekijken het op afstand en houden het daarna voor gezien. Niet ver hier vandaan staat een kruisvaarderburcht  of wat er nog van over is hier gaan we ook nog heen. We rijden weer een paar keer verkeerd maar we hebben het toch gevonden. Bij de ingang worden we opgewacht door een al wat oudere Griek in klederdracht “mr. Catastrofe” die op zijn stoel gaat staan en wil dat we een foto van hem maken. En als we naar binnen gaan moet daar voor betaald worden. We geven hem een paar euro en gaan naar binnen. Op een van de muren kunnen we Kardamena zien, ons hotel ligt net achter een rotspunt en is dus niet te zien. We lopen langs de kantelen naar de uitgang er staat een hoop wind en het pad is maar smal en je kunt aan beide kanten naar beneden vallen, Gerrit en Joke vinden het niet zo leuk meer maar met enige hulp staan ze snel weer buiten waar Sjaan op ons wacht.
Het programma voor vandaag zit erop maar het is nog vroeg en we hebben gehoord dat er een paar km voor Kosstad een olijfoliefabriek staat. We willen echte olijfolie van Kos kopen en dit is misschien wel de plaats waar dat mogelijk is. Het is niet goed aangegeven en we rijden er voorbij en rijden dan maar door naar de Lidll supermarkt die wij dinsdag al gezien hadden. Het is altijd leuk om te zien wat ze hier verkopen. Ze hebben hier ook boormachines en koekenpannen net als in Nederland. We kopen wat snoep en gaan dan weer terug. Het lukt ons weer om de olijfoliefabriek voorbij te rijden en moeten weer keren. In de fabriek kunnen we proeven en krijgen uitleg over het productieproces dat zich voornamelijk in oktober en november afspeelt, dan draait de machine 24 uur per dag door maar nu staat hij stil. We kopen hier olijfolie van olijven die alleen van Kos afkomstig is. Hierna gaan we naar het hotel de laatste keer over de kronkelige weg door de bergen, dichtbij het hotel is een tankstation waar we de auto volgooien met benzine en  dan naar het hotel nog wat drinken en om 19.00 uur moeten we de sleutel inleveren. Om 19.15 is er nog niemand gekomen van de Avis dus geven we de sleutel maar af bij de receptie. We lopen richting onze kamer en daar zijn ze. Ze hebben de auto al bekeken en gekeken of de tank vol is en de sleutel bij de receptie op gehaald. Alles is goed ik krijg een hand en ze vertrekken met onze auto. We gaan naar de kamer daarna diner en hartenjagen en dan naar bed.

Vrijdag

Vandaag doen we niets anders dan eten, drinken, zwemmen en een beetje lezen. Er staat een hoop wind, er is altijd wel wind maar vandaag is er echt veel wind.  We proberen nog wat op internet te zetten, dat lukt ook weer niet. Nog wat kaarten schrijven, hartenjagen en dan naar bed.