zondag, november 27

27 november 2011

Anuradhapura
Vandaag vertrekken we naar Anuradhapura na 10 minuten  rijden stoppen we bij een rivier om daar naar grote leguanen te kijken, ze worden  speciaal voor langsrijdende toeristen gevoederd. Uiteraard moet hiervoor betaald worden. Het zijn indrukwekkende dieren waar we een paar foto´s van maken.  Weer een paar kilometer verder stoppen we voor het maken van foto´s van een boedha  beeld aan de rand van een meer. Een halfuur later stoppen we om foto's van het meer te maken. Het ziet er prachtig uit en je kunt dit eigenlijk niet met een foto wweergeven. We zien onder weg verschillende stalletjes met vruchten. LaLa de chauffeur stopt om voor ons een Guave vrucht te kopen. Volgens Joke smaakt het een beetje naar appel en voor de rest naar niks. We rijden met de drie auto´s vlak achter elkaar ook al is het een individuele rondreis. Wij zijn de 2e auto op een kruising gaat de 1e auto recht uit en wij slaan samen met de 3e auto linksaf. Na een paar honderd meter begint Lala te spreken over een postcard en een big wooden Wheel en een os, we begrijpen er helemaal niets van, maar dan wordt de auto aan de kant gezet en worden we naar een winkeltje langs de weg geleid. Het blijkt dat we hier een optionele excursie kunnen boeken. Er is een rondrit in een ossenkar en een boottocht op een meer naar een boerderij. We zien wat vage foto´s en besluiten om dit niet te gaan doen. We stoppen wel onderweg in Mihinthalaya volgens programma om daar de Mihinthalaya rock te beklimmen. Omdat de weg beschadigd is moeten we de auto laten staan en al meteen beginnen met klimmen. Er zijn ook hier weer opgravingen. In de grotten op deze plek heeft een paar duizend jaar geleden een monnik zitten mediteren omdat het rustig was in de jungle en daarna zijn er weer paleizen gebouwd en onderkomens voor de vele monniken die deze plek kwamen bezoeken. Er is hier een stenen bak van een meter of zes lang en een meter breed die gevuld werd met rijst voor de monniken. Als de bak vol was is dit genoeg voor duizenden monniken. Ook zien we een bord met daarop de functies die er in die tijd waren. De functie van Chief female cleaner valt meteen op. Het laat wel je fantasie werken voor wat betreft  de invulling van deze baan. Na de weg die schuin omhoog loopt komen we nu bij een trap met ongeveer 750 treden en het behoorlijk warm vandaag dus dat valt niet mee maar met wat pauzes onderweg lukt het wel. Boven aangekomen  moesten de schoenen uit en de pet af dus liepen we op blote voeten door het hete zand  en geen petje op om ons tegen de zon te beschermen.  We konden drie rotsen beklimmen. 1e  rots  waarbij je via nauwelijks uitgehakte treden  omhoog moest  klimmen met als enige houvast een ijzeren reling. De 2e rots met redelijk goede treden naar een stupa en de 3e rots naar een boedha beeld. Wij zijn begonnen met de 1e rots. Het is best heel zwaar om naar boven te klimmen de treden zijn  nauwelijks aanwezig en heel klein en het is heel druk waardoor je steeds opzij moet voor mensen die weer de rots af willen. Op een bepaald punt hebben we een tijd moeten wachten omdat er steeds mensen naar beneden  wilden en  het pad is zo smal dat wel moet wachten tot de weg weer vrij is. Het is ons uiteindelijk toch gelukt om boven te komen en het uitzicht is geweldig. Het naar beneden gaan is net zo lastig  en bezweet, vermoeid en dorstig komen we weer bij onze gids terug. Ons water hebben we ergens laten staan en daarom loopt Lala de gids helemaal naar beneden om een fles water te kopen. Opgefrist besluiten we de rots met de stupa te beklimmen. Het gaat nu een stuk makkelijker omhoog want de treden  veel beter. We lopen een rondje om de stupa, je kunt niet naar binnen. En gaan weer naar beneden. We gaan niet de laatste rots met de boedha beklimmen het is wel goed zo. We gaan weer de 750 treden naar beneden de weg af naar de auto  en op  weg naar Anuradhapura. We stoppen onderweg nog voor de lunch dit is ook in Anuradhapura vlakbij het hotel. Het is een mooi restaurant gelegen aan een meer we hebben er een prachtig uitzicht op. Aan de overkant van het meer kunnen we de stupa zien die we vandaag bezocht hebben. Na de lunch naar het hotel da aan hetzelfde meer ligt. Het is een mooi hotel met heel vriendelijk personeel en we krijgen ditmaal een goede kamer met balkon en uitzicht op de tuin en het zwembad. We trekken onze zwemkleding en gaan naar het zwembad. Na een ongeveer een  kwartier begint het heel heel hard te regenen en gaan maar weer terug naar onze kamer. Het houdt niet meer op met regenen. Het diner is het beste van wat we tot nu toe hebben gehad. Er is zelfs wijn en voor een redelijke prijs. Daarna naar bed want morgen gaan we weer opgravingen en stupa’s bezichtigen.