vrijdag, november 25

Sri Lanka, 23, 24 en 25 november 2011

Om half twee in de middag vertrekken we richting Schiphol.
Het inchecken verloopt voorspoedig. Geen vertragingen. Toch vertrekken we 25 minuten later dan de bedoeling was. We krijgen om vast te wennen aan Sri Lanka Nasi te eten in het vliegtuig. We maken een tussenstop op Goa in India. In Goa moeten we ongeveer 40 minuten wachten. Er stappen passagiers uit en in. De mensen die vanuit Goa naar Amsterdam vliegen gaan eerst naar Colombo, moeten daar 1 1/2 uur het vliegtuig uit en gaan dan richting Amsterdam. Wij gaan dus nooit naar Goa met Arke We landen om 9.00 uur plaatselijke tijd het is dan in Nederland 4.30 ’s nachts. We zijn dan al ruim 12 uur onderweg en best wel moe, slapen in het vliegtuig lukt ons niet zo best. Op het vliegveld aangekomen stonden we natuurlijk weer in de verkeerde rij om ons paspoort te laten stempelen. We waren een van de eerste die het vliegtuig uitgingen en de laatste bij de bagageband. De koffers stonden op de band toen wij aankwamen. Buiten stond een mannetje met een Kras bordje. Er waren verschillende groepen van Kras. Wij zijn met drie stellen van 2 personen voor de individuele rondreis. We lopen met het Kras mannetje mee naar buiten, iedereen wil ons helpen met de koffers we krijgen meteen onze auto met chauffeur. De hebben een oude stationcar met een oudere chauffeur. De twee andere auto’s rijden al richting het hotel, wij moeten nog even op het Kras mannetje wachten, deze rijdt met ons mee naar het hotel.
Ondanks de geringe afstand van 20 kilometer zitten we toch nog een uur in de auto. Ze rijden links en heel gevaarlijk. We zitten regelmatig met onze ogen dicht. Volgens de chauffeur is het even wennen en dan weet je niet beter. Het stikt van de brommertjes en tuk tuks. Het hotel ligt aan Zee. In de zee kan je niet zwemmen vanwege de hoge golven. Er zitten 10 mensen in het hotel. We gaan eerst nog even een uurtje slapen, daarna gaan we op het terras zitten en een boekje lezen. We eten een sandwich, drinken een biertje. Om 19.00 uur kunnen we gaan eten. We mogen zelf kiezen wat we willen eten, we kiezen een beef curry. We moeten op ons eten en drinken heel lang wachten er wordt wel heel vaak naar ons kamernummer gevraagd. Ons drinken geeft de ober aan andere het eten wordt door elkaar gegooid. We krijgen na ruim een uur eten, de rijst was koud, de beef was taai enz. Gelukkig hoeven we morgen hier niet te eten. Na het eten gaan we naar bed. We vertrekken morgen om 8.30 uur. ´s Nachts zijn we regelmatig wakker we missen op de een of andere manier toch een stukje van de dag en we moeten nog even aan het vakantiegevoel wennen.

Vrijdag 25/11/2011 Polonnaruwa
Na het ontbijt met vers fruit, vers sap en een gebakken eitje vertrekken we om 8.30 uur richting Polonnaruwa. Onderweg stoppen we bij de Leeuwenrots in Sigurya.
Het begint al heel snel te regenen. Zoals we al eerder hebben geschreven is alleen het rijden op de weg al een avontuur, je toetert een paar keer en gaat dan inhalen, ook al is dat eigenlijk niet mogelijk. Ook lopen er honden en koeien los op straat en steken over wanneer het hun uitkomt. De achtbaan is er niets bij.
We moeten vandaag 215 kilometer afleggen. Onderweg maakt onze chauffeur een mistake en neemt de verkeerde afslag. Daar komt hij naar een kwartiertje achter, dus keren en opnieuw beginnen.
Om ongeveer 12.00 uur begint de auto een raar geluid te maken, het geluid wordt steeds harder, onze chauffeur gaat op zoek naar een garage. Bij de garage aangekomen, blijkt onze auto niet zo snel te maken. Er wordt contact gezocht met de twee andere auto´s. We worden verdeeld over deze twee auto´s. Bert bij het ene stel, Joke bij het andere stel. Zo reden we verder richting de Leeuwenrots. Als de auto morgen niet gemaakt is, krijgen we een andere auto met een nieuwe chauffeur. Ondertussen gaat het steeds harder regenen. We twijfelen heel erg of we de rots zo wel kunnen beklimmen. We rijden toch verder richting de rots, al zullen we alleen maar kunnen kijken.
Bij de rots aangekomen, besluiten we toch met z´n zessen te gaan klimmem,op dat moment regent het niet zo hard. Na het eerste stukje begint het echt weer heel hard te regenen. We lopen toch door, met regenjas paraplu enz. Iedereen wil ons weer helpen, maar wij gaan zelf naar boven.
Elke trap waar we ook lopen lijkt wel een waterval dat geeft wel een extra dimensie, maar maakt het ook glad en gevaarlijk. We zijn een heel eind naar boven geklommen, we besluiten het laatste gedeelte vanwege de regen niet te doen. We zijn doorweekt en de weg naar beneden is ook al een avontuur. De chauffeurs/gidsen zitten op hun gemak en op een droge plek bij de souvenirwinkeltjes op ons te wachten. De meeste van deze winkeltjes zijn vanwege het slechte weer gesloten. We stappen met onze natte kleren in de auto en dan gaan naar een restaurant voor de lunch. We gaan voor het buffet menu met rijst curry, kip, vis enz. Het is niet echt slecht maar het kan beter. Na de lunch is het nog 42 km. naar ons hotel in Polonnaruwa dat wil zeggen nog een uur rijden. Het is een beetje vreemd als we daar aankomen want Joke zit in de andere auto en die is nog niet aangekomen. Ik ben al in de kamer met 1 koffer en sta maar te kijken waar Joke blijft. Dit is wel een erg individuele rondreis en ik ben er niet blij mee. Na een kwartier arriveert de auto waar Joke in zit. Ik heb van een van de chauffeurs gehoord dat we morgen een andere auto krijgen met een nieuwe chauffeur. De auto is er morgen om 9.00 uur dus dan hoeven we niet meer gescheiden te reizen. Omdat we morgen nog in dit hotel blijven en we daarom de bagage in de kamer kunnen laten hadden Marjorie en Martijn een van de andere 2 stellen voorgesteld om met zijn vieren 1 auto te delen, maar als de nieuwe auto en chauffeur er op tijd zijn is dit niet nodig. We hebben aan het eind van de middag nog wat gedronken met hen en dat was heel gezellig. Om 19.30 staat het buffet klaar en ja hoor er is weer rijst en curry, vis enz. de chocolade taart als dessert is erg lekker en we hopen dat hij er morgen ook weer is. Na de taart is het tijd om naar de kamer te gaan nog een boekje lezen en dan slapen want morgen wordt weer een drukke dag.