donderdag, augustus 14

donderdag 14 augustus naar Londen

Vandaag begint onze reis naar Londen. Het vliegtuig vertrekt al om 10:00 uur en omdat we met de bus naar Schiphol gaan moeten we weer vroeg op staan. Omdat we alleen handbagage hebben gaat het inchecken heel snel. Het valt op dat er alleen gesproken wordt over Gate H zonder nummer. We ontbijten bij McDonald’s. Op de borden zien we dat we voor onze vlucht moeten wachten in Loge 3 waar ook de restaurants en winkels zijn. Uiteindelijk zien we dat we naar H7 moeten. Het blijkt dat Easyjet bijna geen ruimte heeft om alle passagiers te laten wachten. We gaan de trap af en komen in een ruimte waar je de maat van je handbagage kunt opmeten. Er is geen slurf om naar het vliegtuig te gaan. We moeten naar buiten lopen en via de voor of achterdeur de trap op het vliegtuig in. Omdat iedereen een klein koffertje heeft als handbagage past het allemaal maar net in de vakken boven de stoelen. Het vliegtuig zit helemaal vol en als iedereen zit kunnen we vertrekken. We bestellen een cappuccino en dit is zo’n grote beker dat die niet eens op krijgen voordat we  geland zijn. De vlucht duurde maar ruim een half uur.

We zijn geland op Southend airport en nu moeten we met de trein naar Liverpoolstreetstation in Londen.We kopen ook meteen retourkaartjes. De rit naar Londen duurt ongeveer 55 minuten en onderweg stoppen we bij elke plaats die we tegenkomen. In Londen aangekomen proberen we onze Oysterkaarten op te laden. Maar de bankpassen en de creditcard worden niet geaccepteerd door de automaat. Maar uiteindelijk lukt het wel met een bankbiljet. Na het opladen is even zoeken naar de juiste metrolijn. Wij moeten met de Circleline naar South Kensington. Het zijn ongeveer 7 haltes. Het hotel ligt op een universiteitscomplex en de kamers worden alleen in de zomermaanden als hotel gebruikt. Na de zomer worden de kamers weer door studenten bewoont. Als we in South Kensington aankomen kunnen we door een tunnel in de richting van ons hotel lopen. Het Imperial College Beitt Hall zoals ons hotel heet ligt vlakbij verschillende musea waaronder het National History museum en het Science museum en nog een paar andere. Ook de Prince Albert Hall ligt naast het hotel.
Het universiteitscomplex is erg groot en het staat niet echt duidelijk aangegeven waar we naar binnen moeten dus dat is flink zoeken maar uiteindelijk hebben we het toch gevonden. Het is een gebouw dat tegenover het complex staat. Het is 12:00 uur als we daar aankomen en we kunnen pas inchecken om 14:00 uur. We laten het koffertje achter lopen naar Hyde Park dat vlak om de hoek ligt. Bij de ingang staat een telefooncel.

Naast de ingang staat een groot monument ter nagedachtenis van Prince Albert. Hier moeten natuurlijk foto’s van worden genomen.

We lopen nog wat verder en halen wat te drinken en een broodje bij een stalletje. Ondertussen pakken boven ons donkere wolken zich samen en de regen laat niet lang op zich wachten. We kunnen gelukkig een beetje schuilen onder de parasol van de picknicktafel waaraan we zitten.

Het is ondertussen 14:00 uur geworden en als het wat minder hard regent lopen we snel naar het hotel om in te checken. We hadden als voorkeur een kamer gevraagd op de bovenste verdieping en we krijgen er één op de begane grond. Het is een eenvoudige kamer zonder tv maar we kunnen wel koffie en thee zetten als we dat zouden willen.

We gaan hierna weer naar buiten. Op een paar spetters na regent het  niet meer. Op het universiteitscomplex is een restaurant en ook een soort van supermarkt. We hebben een plattegrond gekregen en gaan op zoek. Als we ze gevonden hebben kijken we wat er te koop is in de supermarkt en besluiten om in het restaurant vanavond te gaan eten. In de reisgids die we hebben meegenomen staan een aantal wandelingen, en een daarvan loopt door deze buurt. Het is een buurt met statige huizen en restaurants waar je lekkere gebakjes kunt eten.

We nemen ons voor om in ieder geval één keer van deze gebakjes met een cappuccino te gaan eten. Verder komen we langs een winkel waar je “Lamborghini’s” hele dure sportwagens kunt kopen. We lopen verder en komen aan in Sloanestreet. Een dure winkelstraat het valt op dat er veel dure auto’s waar onder Rolls Royce en meer van dat soort merken voor de deur van de winkels parkeren. Langs de deuren worden dan paaltjes geplaatst met daartussen een touw zodat de eigenaar ongestoord kan instappen.

En hier zien we iemand lopen in pak met een bolhoed. Het blijkt een soort van gastheer te zijn van deze straat. Hij vraagt ons vriendelijk of hij ons ergens mee kan helpen. Aan het einde van deze straat zijn we vlakbij het beroemde warenhuis Harrods en natuurlijk gaan we hier even naar binnen. Het ziet er allemaal heel luxe uit. We maken een foto van de herdenkingsplaats voor Diana. We beginnen aardig moe te worden en besluiten dat het voor vandaag genoeg is.

Joke heeft sinds gisteren pijn in haar voet dus het lopen wordt steeds pijnlijker en het is nog een flink eind lopen naar het hotel. We gaan meteen door naar het restaurant waar we een heel lekkere hamburger eten. Het is hier opeens heel erg druk vergeleken met een paar uur geleden toen we hier waren om eens rond te kijken. Tijdens onze wandeling hebben we nergens een terras gezien waar we wat konden drinken met als gevolg dat vreselijke dorst hebben. We hebben daarom toen we het restaurant binnengingen meteen een biertje en een Zeven-up besteld en dit wordt geserveerd in hele grote glazen. Voor 5 Pence meer krijg je bij je hamburgermenu ook weer zo’n groot glas dit wel een beetje teveel van het goede en we laten de helft van de drankjes staan.

Op onze kamer nog even wat lezen en dan naar bed. Morgen gaan we naar Buckingham Palace om het wisselen van de wacht te bekijken. En we hopen dat het beter gaat met de voet van Joke.