zondag, augustus 24

vrijdag 15 augustus naar Londen

Als we wakker worden is het bewolkt maar het regent niet. Voor het ontbijt moeten naar een ander gebouw. Daar aangekomen zien we een reusachtige eetzaal die vol zit met mensen, dus niet alleen hotelgasten maar ook studenten, medewerkers van de universiteit, oude van dagen en mensen met kleine kinderen. Er staat een hele rij met mensen die naar binnen willen en wij sluiten daar maar achteraan. We worden aangesproken door iemand die zegt dat er voor ons als hotelgast een aparte rij is en we kunnen daarom meteen naar binnen. Wij hebben ons eigen buffet. We kunnen 5 gekookte of gebakken gerechten kiezen. Scrambledd eggs, bacon, gekookt ei, rösti, witte bonen in tomatensaus en een gebakken stuk toast verder kun je nog een croissant nemen. En er is yoghurt en vruchten. Je kunt alleen de croissant zelf pakken de andere gerechten worden voor je opgeschept. We hebben een stempelkaart die we bij de kassa kunnen laten afstempelen en zien dat er ook nog brood wordt geroosterd waar je zoveel als je wilt kunt krijgen. Daarna langs de koffie en thee en dan een plekje zoeken.
Na het ontbijt naar onze kamer om de rugzakjes op te halen met de camera’s en jasjes en dan op weg naar Buckingham Palace voor het wisselen van de wacht.

Op de kaart lijkt het niet zo ver weg maar het is best een eind lopen. En ook hier is onderweg nergens een terras waar we een bakje koffie kunnen drinken met een lekker gebakje. Als we bij het paleis aankomen is het er al heel erg druk. Het wisselen van de wacht gebeurd vanaf augustus om de dag we hebben eerst op internet gekeken of er vandaag wel wordt gewisseld zodat we niet voor niets hier naar toe zijn gelopen. We kunnen nog net door het hek naar binnen kijken en zien hoe de wacht heen en weer loopt.

We besluiten om aan de andere kant te gaan staan met ons gezicht naar het plein voor het paleis. We denken hier het meeste te kunnen zien. Het wordt steeds drukker en het wachten duurt maar. Eindelijk na 1,5 uur wachten horen we in de verte muziek en zien we de band en een aantal soldaten aankomen. De hele groep loopt aan de rand van het plein en een eind van ons vandaan de poort van het paleis in en verdwijnt uit ons gezichtsveld.

Hebben we hier nu zolang voor staan wachten? Iedereen blijft nog staan dus wij ook maar. Na een tijdje komt er uit een andere straat een nieuwe groep aangemarcheerd. Deze groep loopt langs ons en gaat een andere poort door.

We kunnen niet zien wat er daar gebeurd omdat het er vol staat met mensen maar we horen geschreeuwde bevelen en daarna beginnen de 2 bands een soort van concert te geven wat best wel lang duurt en het grootste deel van de mensen die hier op het plein verzameld zijn niet kunnen zien. Eindelijk stopt de muziek en er klinken weer bevelen. De eerste groep komt weer naar buiten en verdwijnt snel uit beeld.

Een politieman te paard deelt mee dat de 2e band langs ons komt lopen en dat we achter de hekken moeten blijven staan. En inderdaad komt even later de andere band voor ons langs lopen en verdwijnt in de verte. Het is wel bijzonder om te zien dat als er een groep aankomt of vertrekt het verkeer langs het plein wordt stilgelegd.

We hebben nu toch echt wel zin in een bakje koffie en lopen richting Westminster bridge.

We komen een verkoper tegen van 1 van de 3 bedrijven die de Hop On-Hop Off tour verzorgen. We kopen bij hem kaartjes. De kaartjes zijn normaal 24 uur geldig maar we krijgen er nog 24 uur gratis bij. Plus een rondvaart over de Theems. Dus voor 54 pond kunnen we tot zondag middag zoveel als we willen op de Hop On-Hop Off bus meerijden. We vragen aan de man waar we koffie kunnen drinken en hij zegt linkaf en dan een paar minuten doorlopen dan kom je bij Costa Koffie. Links af is Westminster bridge  en daar is het ontzettend druk.

We lopen de brug over zien in de verste verte geen Costa Koffie. We slaan linksaf een straat met verschillende restaurants in maar overal is het druk uiteindelijk vinden we een plekje bij Starbucks en kunnen hier een bakje koffie drinken.

Nu we weer opgefrist zijn kunnen we weer verder. We lopen door tot het Londen Eye en stappen daar op de boot voor de rivier cruise. De boot zet er goed de gang in en na een aantal stops komen we aan bij de Tower of Londen en Towerbridge. We stappen hier uit de boot en op de steiger wordt het stukje van onze ticket afgescheurd wat ons recht geeft om op de boot mee te varen. We kunnen dus niet meer terug met de boot.
Rond de Tower of Londen is een project bezig om langs de muren van het kasteel rode kunstbloemen in de grond te steken. Het moet een bloedstroom voorstellen er zijn een aantal vrijwilligers mee bezig. Wij besluiten om niet de Tower of Londen binnen te gaan.

We gaan wel naar de Tower bridge. We kopen kaartjes voor 9 pond per persoon en kunnen meteen de lift in naar boven waar we een kort filmpje kunnen zien over het idee achter de brug en daarna kunnen naar de andere kant lopen van de brug waar ook een filmpje wordt afgespeeld. Daarna weer naar beneden en dan naar de machinekamers van de brug. We zijn net op tijd buiten om de brug te zien open gaan.

Onder het wegdek van de brug is een klein restaurant waar we wat drinken met uitzicht op de Theems.
Hierna gaan we op zoek naar de opstapplaats voor de Hop On-Hop Off bus. Na enig zoeken vinden we hem aan de andere kant van de brug. We willen eigenlijk naar de Docklands maar die halte zien we nergens. We stappen daarom maar in de eerste bus die er aankomt. We rijden mee tot de Marble Arch aan het begin van Oxford street.

We hadden van Annemarie begrepen dat in de Wardour street een van de zijstraten allemaal restaurants zouden zijn waar je lekker kunt eten. Oxford street is de langste winkelstraat van Europa en de straat waar Annemarie het over had was ver over de helft heen. We hebben inderdaad de straat en het restaurant gevonden waar Annemarie het over had en er heel lekker gegeten.

Het was al donker toen we naar buiten liepen en we moeten nu terug naar het hotel. We zijn doorgelopen tot het einde van deze straat en kwamen uit op Piccadilly Circus en we hadden het idee als we Piccadilly street in zouden lopen we daar wel een bus naar het hotel zouden vinden. Met de eerste bus die er aankwam konden we een paar haltes meerijden en daar moeten we overstappen op bus 9 die vlakbij ons hotel een halte heeft. Joke heeft nog steeds last van haar voet en we besluiten daarom morgen de hele dag met de Hop On-Hop Off bus mee te gaan.