zondag, augustus 4

4 augustus

Het ontbijt is lekker en uitgebreid er zijn verschillende soorten brood en beleg. In ons arrangement zit niet alleen het ontbijt maar ook een welkomstdrankje en 1 dag fietshuur. Voor het welkomstdrankje is het nog te vroeg.
En daarom halen we na het ontbijt de fietsen op in het stadje bij de firma Nobel. We krijgen ook een routekaartje van het eiland en een fietstas mee. Nu kunnen we ook de zoomlens meenemen. We willen naar Nes fietsen en vanuit daar met een boot een excursie doen naar het Robben eiland en schelpenstrand. We willen op de weg naar Nes via zuidkant langs de Waddenzee fietsen. Maar het is niet echt duidelijk welke kant we op moeten fietsen. Kaartlezen is niet onze sterkste kant. De plattegrond en van het stadje een de routekaart zien er in onze ogen niet hetzelfde uit. Gelukkig kon de hotelreceptie ons de goede kant op wijzen en konden we vertrekken. Na toch nog een afslag gemist te hebben rijden we in richting van de zuidkant van het eiland nog even de dijk over en we zijn bij de Waddenzee en kunnen we richting Nes fietsen.

We hebben wind mee dus het fietsen valt reuze mee. Het valt alleen wel op dat ik veel meer moet trappen dan Joke. Ik kan haar nauwelijks bijhouden. En als ik naar een zwaardere versnelling schakel dan gaat het trappen heel erg zwaar. Dan maar wat meer trappen. Onderweg stoppen we een paar keer om foto’s te maken o.a. van de schapen een kleine haven met oude reddingsboten waarvan er ook een paar te koop zijn. Ook worden de fietsen gefotografeerd.
In de verte zien we de haven van Nes al liggen. Er zijn 2 aanbieders van deze excursie en de prijs is ook hetzelfde. Ze varen volgens een schema en op deze zondag gaat het ene bedrijf naar het Robbeneiland en het schelpenstrand en de andere aanbieder alleen naar het Robbeneiland. Maar morgen kan dat weer precies andersom zijn. Wij gaan voor eiland en strand. Onze boot vertrekt om 13:30 uur vanaf de plek waar ook de veerboot afmeert. Ook de andere excursieboot ligt hier. Wij zijn ongeveer een uur te vroeg in Nes aangekomen dus fietsen we de stad in voor een drankje. De keuze aan restaurants is hier ook weer erg groot. Maar uiteindelijk vinden we een terras wat ons wel aanpreekt.
Hierna rijden we weer richting haven. Het is laag water en op het wad er zijn verschillende zeilboten drooggevallen het is een prachtig gezicht om naar te kijken vooral met de zon en wolken erbij. We stallen onze fietsen tegen het hek van de veerboot en na het betalen € 32,00 voor ons tweeën mogen we aan boord. We gaan weer boven aan het dek zitten waar we een goed uitzicht hebben. Na korte tijd vertrekt de boot en varen volgens een soort slalom route de richting uit waar wij op de fiets vandaan komen. Het weer is prachtig en er staat minder wind dan gisteren dus we vermaken ons prima.
Na een uur varen zijn we weer bij Hollem en de vuurtoren. Het Robbeneiland ligt hier voor de kust. Ondanks onze grote zoomlens zien we de robben ver weg. De boot mag niet misschien niet dichterbij komen of hij loopt dan misschien wel aan de grond. We varen langs het eiland en na een minuut of 10 vertrekken we weer.
We varen samen met de andere boot weer richting haven. De zon schijnt nog steeds en het is warm. We nemen nog wat te drinken en als we weer bijna terug zijn stopt de boot bij het schelpenstrand.
Dit is ook een eilandje dat nu drooggevallen is en waar we schelpen kunnen zoeken. We gaan allemaal van boord af  en gaan op zoek naar bijzondere schelpen en andere interessante dingen. Het zoeken valt een beetje tegen want bijna alle schelpen zijn stuk of niet mooi genoeg en andere interessante dingen zijn er eigenlijk niet.
Uiteindelijk vinden een schelp die we als aandenken meenemen. We gaan weer aan boord en een kwartiertje later staan we op de kade en pakken de fietsen. Het is al laat in de middag en we besluiten om terug naar Hollem te fietsen en niet in Nes te gaan rondkijken. We fietsen er wel doorheen richting duinen aan de noordelijke kant van het eiland. We rijden na Nes de duinen in en het fietsen valt nu toch wel een beetje zwaar. Niet alleen hebben we nu wind tegen maar er zijn ook een groot aantal heuveltjes waar we overheen moeten fietsen. Na beklimming van een naar ons idee hele hoge heuvel wordt er een pauze ingelast en ploffen we neer op een bankje. En we zijn nog maar halverwege. We rijden toch maar weer verder maar bij strandtent Ballum wordt er weer een pauze genomen en dit maal met een drankje.
Het is hier vandaan nog maar een kleine 3 kilometer en het laatste stuk gaat door Hollem heen en is weer vlak zonder heuvels. We rijden naar het hotel en brengen de camera en de lens naar de kamer en gaan op het terras van het hotel zitten. We hebben namelijk nog recht op een welkomst drankje. Daarna brengen we de fietsen terug. De firma Nobel is al dicht en we zetten daarom de fietsen tegen de muur en gooien de sleutels in een speciaal daarvoor bestemt gat in de deur. Het is ondertussen al een uur of 8 en het wordt tijd om te eten. Vandaag  wordt het Mexicaans in Rosa’s Cantina.
Het erg lekker maar eigenlijk veels te veel en er is geen plaats meer voor een toetje. We gaan terug naar het hotel en onze kamer en dan naar bed want morgen willen we vroeg opstaan om nog zoveel mogelijk van het mooie weer en het eiland te genieten voor we naar huis gaan.