zaterdag, augustus 3

Weekend Ameland

Vandaag gaan we naar Ameland we blijven daar tot en met maandag. Voor we vertrekken  halen we de stofzuiger door het huis en zetten eten klaar voor de poezen zodat ze tot zondag genoeg hebben want dan komt Karina ze eten geven. Om 10:00 uur is het zover en vertrekken we naar Holwert waar op de boot naar Ameland kunnen stappen. We willen de boot van 12:30 uur nemen en het is 1:50 uur rijden dus die moeten we makkelijk kunnen halen. Maar in de Coentunnel gaat het mis. Al het verkeer wordt naar 1 baan geleid waardoor we midden in de tunnel vast komen te staan. Het blijkt dat er aan de weg gewerkt wordt richting Zaandam, Purmerend. De rijstroken worden opnieuw ingedeeld en daarom moet al het verkeer over 1 rijstrook rijden. Na meer dan een half uur zijn we er voorbij en de kans dat we de boot van 12:30 uur halen wordt wel heel erg klein. De rest van de rit verloopt voorspoedig en we denken de boot toch nog te halen. Maar op de afsluitdijk moeten we stoppen want de brug gaat open en er moeten een groot aantal schepen door.

Dus het wordt nu de boot van 13:30 uur. Onze auto kunnen we overdekt parkeren vlakbij de boot zodat hij niet in de volle zon staat.
We hebben nog tijd om in het restaurant een broodje te eten en een cappuccino te drinken.
 Daarna gaan we naar buiten en zien de boot in de verte al aankomen. Hij vaart een soort van zigzag koers het ene moment vaart hij recht naar ons toe en een paar minuten later zien we de zijkant en het lijkt alsof hij weer van ons af vaart. Dit is de Waddenzee en hij moet natuurlijk om alle ondieptes varen. Maar het blijft een vreemd gezicht. Het inschepen gaat heel snel. We hebben van te voren onze reistas in de bagage kar geplaats en die gaat als eerste aan boord zodat hij er ook weer als eerste af kan. We klimmen naar de bovenste etage waar je buiten kunt zitten. Het is wel warm maar er staat wel heel veel wind waardoor het tijdens de overtocht af en toe best wel koud is.

Na ongeveer 45 minuten meren we aan op Ameland pakken onze tas van de bagagekar en stappen in de gereedstaande bus die ons naar Hollem zal brengen. Zodra iedereen is ingestapt rijd de bus weg het is 10 kilometer naar Hollem maar de bus stopt overal bij campings of hotels waar hij mensen afzet. Wij zijn een van de laatste die er uitgaan. We worden afgezet op de rotonde voor ons hotel waar officieel geen halte is. Na het inchecken gaan we een stukje wandelen door het stadje.
We hebben een plattegrond gekregen waarmee we ons kunnen oriënteren. Het stadje ziet er mooi uit. Er zijn meer dan genoeg restaurants waar we kunnen eten vanavond, of toch maar in het hotel. We zijn er nog niet uit we zien wel. Daarna lopen we richting vuurtoren en verder naar het strand waar we wat gaan drinken in de Sunset Beach club. Er zijn hier van die launchbanken waar je heerlijk op kunt liggen en onderuit hangen.
 Om een uur of 07:30 gaan we weg want we willen ergens gaan eten. We hebben ’s middags tijdens onze wandeling door het stadje de verschillende menukaarten bekeken en hebben besloten om in het Skolhuus te gaan eten. Joke saté en ik spareribs voor de prijs die we hiervoor betalen is de kwaliteit best goed. Na het eten lopen we naar het hotel terug en gaan naar onze kamer we kijken nog wat tv en gaan dan slapen. Morgen gaan we fietsen.