dinsdag, juni 12

12 juni 2012

Vandaag staan we vroeg op. We gaan de eilandtour maken, de bus vertrekt om 7:40 uur. We hebben nog net de tijd om iets te eten.
De bus is netjes op tijd en onze reisleidster is een al wat oudere Griekse dame die goed Nederlands spreekt maar wel met een accent.
Onze eerste stop is Lindos, waar we de Acropolis gaan bezoeken. Op de weg erna toe vertelt onze reisleidster honderduit over de geschiedenis van Rhodos. Ze vertelde veel over de Mythologie van Griekenland en van Rhodos in het bijzonder. Bijvoorbeeld Apollo was getrouwd met de nimf Lindos en ze kregen zeven kinderen. Maar ze vertelde ook dat je in Griekenland in de kerk of gewoon burgerlijk trouwt dit alle twee wettelijk is en je mag drie keer trouwen, één keer in de naam van de vader en dan in de naam van de zoon en dan nog één keer in de naam van de heilige geest. Bij Lindos aangekomen werd de bus op een parkeerterrein gezet waar nog wel meer bussen stonden. We moesten lopend naar beneden naar het dorpje. Lindos is autovrij. Beneden in het dorpje kon je kiezen of je lopend of met een ezeltje naar boven wilde. Het ezeltje koste 5€ enkele reis. Wij zijn lopend naar boven gegaan eerst door de smalle straatjes van Lindos en daarna een glad pad en trappen naar boven. Sjaan en Gerrit zijn beneden gebleven zij hebben beneden in het dorpje op ons gewacht.
De weg naar boven is zwaar en het is warm. Onze reisleidster geeft hier ook weer uitgebreid uitleg. Na de ingang moesten we nog een heleboel trappen lopen. Op de hoogste verdieping was helemaal geen schaduw, we hebben foto’s gemaakt, het was er heel erg druk ik probeerde een foto te maken van Bert alleen, maar dat is niet gelukt we gaan weer naar beneden door de smalle straatjes het is een leuk wit stadje. Er zijn heel veel souvenirwinkeltjes. We kopen een magneet van een ezeltje. Beneden hebben we nog wat gedronken op een terrasje. Terug naar boven waar de parkeerplaats van de onze bus is gaan we met de pendelbus. Die bus zat tot aan zijn strot vol, we moesten staan, het was best lastig om je ergens aan vast te houden. Onze bus vertrekt om 11.30 uur en onze volgende stop is de lunch in een restaurant in een plaats die niet toeristisch is, maar er komen wel veel toeristenbussen die allemaal de zelfde excursie doen. Als we aankomen is er al een andere bus gearriveerd en dreigt er plaatsgebrek. Maar uiteindelijk heeft iedereen een plek gevonden. Er is ook geen menukaart iedereen krijgt hetzelfde gepofte aardappel, salade, cous cous en tatziki en gegrild varkensvlees en brood voor 13€ inclusief 1 drankje. Het uitserveren verloopt nogal chaotisch we krijgen de verschillende gerechten na elkaar geserveerd het varkensvlees is heel lekker. We bestellen nog een extra drankje wat weer wat extra kost uiteindelijk betalen we voor ons vieren 55€. Vervolgens gaan weer verder en stoppen we met de bus in bergen op een plek waar we uitzicht zouden hebben op een kasteel op een andere berg als er geen nevel zou hangen. Maar volgens de reisleidster trekt de nevel binnen 10 minuten weer weg. Op deze plek staat ook een kraam waar je verschillende producten kunt proeven en kopen waaronder sterke drank een soort ouzo, verschillende soorten honing, nootjes en olijfolie kunt proeven. We hebben nootjes en honing die echt heel lekker is gekocht. De nevel trekt inderdaad weg en we kunnen foto’s maken van het kasteel op de berg tegenover ons. We gaan weer verder en stoppen bij een souvenirwinkel waar we wijn en sterkedrank gaan proeven. Het is nogal rommelig want we komen eraan met 2 bussen tegelijk zodat het nogal dringen wordt. We staan in de rij om koffie te bestellen als er plotseling buiten paniek uitbreekt. Er is iemand van de rots naar beneden gevallen. Een van de mensen uit onze bus is met zijn voet op een hekje gaan staan wat toen door midden brak met als gevolg dat hij zijn evenwicht verloor en gelukkig maar een paar meter naar beneden is gevallen in plaats van een paar honderd meter. De man heeft een hoofdwond en zit wat versuft op de grond. De ambulance is heel snel ter plaatse en de man wordt samen met zijn vrouw naar het ziekenhuis van Rhodos vervoerd. Onze reis gaat weer verder over een weg door de bergen met vele haarspeldbochten. We komen gelukkig geen tegenliggers tegen. We komen onderweg naar onze laatste stop langs een hotel dat in de Alpenstijl door de Italianen begin deze gebouwd is. Er is ook nog een villa die speciaal voor Mussolinie gebouwd is maar hij heeft er nooit gebruik van gemaakt. Onze laatste stop is een klein kerkje. We branden een kaarsje voor iedereen die ons lief was en is. Op het plein voor de kerk staan bankjes en een boom met een hekje er om heen waarop een bord staat dat je je ezel er niet mag parkeren. Er lopen ook een paar pauwen rond. Na alles gefotografeerd te hebben stappen we de bus in en vertrekken richting de verschillende hotels. En een half uur later zijn we weer thuis. Nog wat drinken en dan naar de kamers om ons om te kleden voor het diner. Het is vandaag Griekse avond en we krijgen als we het restaurant binnenkomen een glaasje ouzo. Het buffet is vandaag iets beter als de rest van de week. Daarna weer naar de bar op de achtste etage en dan naar bed.