zaterdag, juni 16

16 juni 2012

We gaan vandaag naar het eiland Symi. We hebben een lunchbox aangevraagd welke we na het ontbijt ophalen. We krijgen 3 plastictassen vol met broodjes fruit,kip,vlees tomaat en komkommer en flessen water. Dit is de beste lunch sinds we in dit hotel zitten. Kregen we dit maar elke dag. Zwaar beladen stappen we in de taxi naar Rhodosstad. We stappen uit bij de Mandraki haven waar we kaartjes kunnen kopen voor de boot. Deze maatschappij heeft 2 schepen in de vaart een catamaran die hier in de mandraki haven ligt en een groter schip waar ook auto’s op kunnen die in de derde haven ligt.

Omdat er nog te weinig toeristen zijn wordt alleen het grote schip gebruikt. We stappen in de klaarstaande bus en worden daarmee naar de haven gebracht waar ons schip ligt. We zijn net aan boord en lopen de trap op naar het passagiersdek of de trossen zijn losgegooid en we varen al weg.
De vaartijd bedraagt ongeveer 1,5 uur. Het wordt vandaag 36 graden dus we zorgen ervoor dat we een plekje in de schaduw hebben.

We komen om ongeveer 12:00 uur aan en hebben de tijd tot 15:00 uur om in het stadje rond te lopen.
De huizen zijn tegen de berg op gebouwd en te bereiken met smalle straatjes en steile trappen.

De huizen zijn bijna allemaal opgeknapt en geschilderd het zit er mooi uit. Het is een ongelooflijk toeristisch plaatsje. Met alleen maar souvenirwinkels en restaurants. Vanwege de warmte wordt onze wandeltocht heel snel onderbroken
n
door een pauze op een terras.

Vanaf deze plek hebben we een goed uitzicht over de haven. Er zijn ondertussen nog een paar schepen aangekomen en de een na de andere groep toeristen wordt rondgeleid. We lopen nog wat verder door het plaatsje. We sluiten nog even aan bij een groep met een Nederlandse reisleidster en horen dat er een paar jaar geleden nog ongeveer 20 bedrijven waren die zich met spons vissen bezig hielden en daar zijn er nog 3 winkels op het eiland van over.

Je kunt maar op een paar plaatsen naar sponsen duiken. Het werk is gevaarlijk en als je de sponsen hebt opgedoken dan begint het werk pas. Je bent uren bezig om de spons schoon te spoelen want hij zit vol met plankton en algen en zand. We kopen nog wat drinken voor de terugweg en dan is het al tijd om weer aan boord te gaan.

We varen nu naar de andere kant van het eiland waar we stoppen in een haven waar een klooster staat wat je kunt

bezoeken.

Wij gaan niet naar het klooster maar gaan met onze voeten in het water zitten en voeren de vissen het restant van de lunchpakketten.

Na een uurtje gaan we weer aan boord en vertrekken we naar Rhodosstad. Als we Rhodos dicht genoeg genaderd zijn kunnen we ons hotel zien liggen.

In de haven staat de bus al op ons te wachten. Maar er staan ook een aantal taxi’s en daarmee gaan we weer terug naar ons hotel. Het is ondertussen al 19:00 uur dus snel even opfrissen en dan naar het restaurant voor het avondmaal. Daarna naar boven waar we weer apart gaan zitten. We hebben de camera weer meegenomen en proberen de zonsondergang en ons zelf te fotograferen.

Ook onze ober probeert een foto van ons te maken maar het lukt hem niet om een scherpe foto te maken.
Rond een uur of elf gaan we naar bed.