woensdag, november 21

21 november 2012

Vandaag is het zover, we gaan naar Zuid-Afrika.  Om een uur of zeven rijden we richting Schiphol. We hebben thuis ingecheckt en onze boardingpassen geprint. In de vertrekhal moeten we zelf onze koffers inchecken, je zet ze in een apparaat, daar wordt de koffer gewogen, de stickers worden geprint, we moeten de stickers om het handvat doen en de koffers verdwijnen uiteindelijk op de lopende band. We eten een ontbijtje bij Mac Donald, natuurlijk met een bakkie koffie.
We kopen nog wat tijdschriften en slenteren wat rond. Het vliegtuig heeft een kwartiertje vertraging, dat valt mee.
De verzorging in het vliegtuig is prima. Elk uur komen ze langs met wat te (gratis) drinken, twee keer eten en een snack. Als je meer wilt drinken of eten kan je dat achterin het vliegtuig halen.
We landen keurig op tijd. Op het vliegveld van Johannesburg moeten we best een eindje lopen voordat we bij de bagagehal zijn.  Stiekem kijken we of we koffers of tassen langs zien komen met een NRV label erop en wie deze koffer dan van de band haalt. Wie zou onze reisleider zijn.  Bij de uitgang staat Paul op ons te wachten. De groep bestaat uit 17 personen, waarvan 8 uit één gezin.  Er zijn wat mensen geld  aan het wisselen. Als we compleet zijn gaan we naar de bus.
In de bus, wat Paul het glazen kastje noemt, vertelt hij over de optionele excursie naar Soweto van de volgende dag. Hij vindt het heel belangrijk om aan deze excursie mee te doen, dan krijg je een heel ander beeld van Soweto. We hadden ons voorgenomen om dit niet te doen, maar na het verhaal van Paul besluiten om toch maar mee te gaan.
Na ongeveer drie kwartier komen we bij het Arcadia hotel in Pretoria aan. We blijven hier 2 nachten. We krijgen een welkomstdrankje, onze sleutel en we gaan naar bed. We kunnen nu nog uitslapen tot 6:30. Maar daarna gaat het schema van van zoals Paul het noemt het “6,7,8”. Dit betekent 6 uur worden we gewekt om 7 uur de koffer op de gang en ontbijten en dan om 8 uur de bus in. Het hotel ziet er een beetje gedateerd uit, maar we hebben best een mooie kamer.