woensdag, november 28

28 november 2012

Vanochtend weer om 6:00 opstaan, 7:00 ontbijten.  Als we klaar staan om de bus in te gaan roept Paul ons bij elkaar hij wil ons wat mededelen. Vannacht is er ingebroken in de bus. Alle reispapieren van de bus zijn gestolen, ook alle spullen die in de rekken boven ons hoofd lagen zijn weg.

Verena en Michael hadden hun jas in die rekken liggen, die zijn ze dus kwijt. De politie is gebeld, wij moeten daar op wachten. Het is koud en halen ons vest uit de koffer. Eerst staan we met z’n allen bij de receptie te wachten maar daarna besluiten we om nog een bakje koffie te gaan drinken. Voor Paul is dit de eerste keer dat hij dit meemaakt.
Swaziland is helemaal niet crimineel. Eerst kwam de gewone politie en daarna de CSI Zuid-Afrika, met kwastjes om vingerafdrukken te maken. Die auto van de politie zag er echt niet uit, wat een oude bak, maar er ligt dan wel met een automatisch geweer achter de bestuurdersstoel. Na een heleboel lijsten die de chauffeur en Paul moesten invullen kunnen we om 10:00 vertrekken. We gaan  naar een glasfabriek. Het is er lekker warm binnen. Kunstig wat die mensen daar maken.

We kopen een klein girafje en een nijlpaardje. Na dit bezoek gaan we naar de markt.  Op de markt aangekomen blijkt dit echt een toeristische markt te zijn, wij dachten dat we een markt gingen bezoeken waar de lokale mensen ook komen met fruit, groente enz. Maar dat was het niet. Het zijn 60 kraampjes die allemaal hetzelfde verkopen.
Ik (Joke) ben nadat ik een aantal jaren niet meer ongesteld ben geweest, dit nu weer geworden en niet zo’n klein beetje ook. Ik heb wat maandverband geleend van Larissa. We hebben aan Paul gevraagd of hij ergens wilde stoppen om maandverband te kopen. Als we terugkomen hebben Paul en Nico  met de bus ergens voor mij maandverband gekocht. Erg aardig van ze. De volgende stop is de kaarsenfabriek. We worden om een uur of 12 afgezet bij de fabriek. We kunnen daar ook lunchen. Paul en Nico moeten naar de hoofdstad terug om het papierwerk nog verder in te vullen en de benodigde papieren in orde te maken zodat wij Swaziland toch uit kunnen. Alle papieren van Nico zijn ook gestolen. We gaan de fabriek bezoeken.

Je kunt er kaarsen kopen in de vorm van dieren. Ze hebben de dieren in de meest wonderlijke kleuren gemaakt, Het is best knap allemaal, maar wij vinden het niets. Buiten staan ook nog kraampjes met houtsnijwerk, kraaltjes etc. We gaan lunchen, lekkere gevulde pitabroodjes en een bakkie cappuccino. Na de lunch gaat het zonnetje schijnen en gaan we allemaal in het grasveld liggen, heerlijk. Om een uur of twee komen Paul en Nico terug en kunnen we verder.
Het is nog ongeveer 350 kilometer rijden naar ons volgende hotel. We zitten weer een hele tijd in de bus. Als we bij grens aankomen moeten we de bus uit ons paspoort laten stempelen en stukje door niemandsland lopen en dan je paspoort weer laten stempelen in Zuid-Afrika.
Om een uur of zes arriveren we bij ons hotel in Hluhluwe, de Ezulwini Game Lodge.  Hier blijven we twee nachten, er is geen internet.
We gaan om 19:00 uur met z’n allen eten, het is weer gezellig aan  tafel. Om 21:30 uur houden we het voor gezien. We gaan nog even ons stukje typen en dan naar bed. Morgen vertrek de bus om 7:40 uur.