dinsdag, november 27

27 november 2012

Gisteren hebben we best lekker gegeten. Bert had een steak en Joke vis. Het werd heel snel achter elkaar geserveerd,  soep, hoofdgerecht en meteen het toetje, ze wilden vast van ons af.  Na het eten hebben we onze verhaaltjes op de weblog gezet en met Ursula en Remco geskyped. Wat is dat gaaf.

Vanochtend was de wake-up call om 5:45 uur, douchen alles weer in de koffer proppen, ontbijten en om 8:00 uur het glazen kastje weer in. Bert maakt voordat we weg gaan nog wat foto's van het hotel en de omgeving. Er staat ook een termietenheuvel in de tuin. Gauw Mia even roepen want die wil heel graag een foto maken van een nog levende termietenheuvel.

We gaan vandaag naar Swaziland. Het regent een beetje. We kregen in de bus van Paul de lijst met de bedragen die wij hem schuldig zijn. We moeten ook meteen de excursie naar Robbeneiland betalen. Totaal 2.020 rand. We stoppen om te pinnen, dat wordt dus een hele rij toeristen die staan te pinnen. We geven het geld meteen aan Paul, hij gaat het meteen weer storten. Hij wil niet met al dat geld rond lopen.

We kunnen daar ook een kopje koffie drinken. We halen nog wat bij de super spar, de superspar is echt gigantisch, en gaan weer naar de bus. We rijden nog even langs het postkantoor, sommigen van de groep hebben kaarten geschreven en die moeten op de post. Op naar het Koninkrijk Swaziland. We rijden langs een stuwmeer, de drie kopjesdam, het water wordt gebruikt als drinkwater en dient voor de bevloeiing van de gewassen.

We verlaten Zuid-Afrika bij Jeppe’s Reef.  We laten ons paspoort stempelen, we komen in het niemandsland tussen Zuid-Afrika en Swaziland. We komen Swaziland binnen bij Matsamo.
We worden opgewacht door een medewerker van Matsamo Cultural Village. We gaan naar binnen en daar begint ze te zingen, daarna neemt ze ons mee het dorp in.
Er is een brand geweest en het dorp is nog steeds niet opgebouwd. Er leefden een man met twee vrouwen en die hadden samen 25 kinderen.

Daarna gaan we op houten banken zitten en krijgen we een show te zien met dans en zang. Wij zullen wel cultuurbarbaren zijn, maar wij vonden er niets aan. Aan het eind van de show worden er mensen uit de groep gehaald en moeten mee dansen. Joke is ook één van de gelukkigen.

Paul vertelde ons dat die mensen daar nog wonen, maar niemand uit de groep geloofd dat. Paul wordt er door Larissa op aangesproken, maar volgens hem is alles wat hij verteld waar en is het niet met haar eens. Paul heeft wel meer vervelende opmerkingen als hij het ergens niet mee eens is. Alles wat hij verteld of doet is goed en de waarheid. We kunnen een cd  kopen, maar dat doen we niet. De groep treedt volgend jaar op in Europa. Na de show is het tijd voor de lunch er is een buffet. Wij hebben geen zin in een buffet, wij nemen alleen wat te drinken net als drie andere mensen. Vanochtend hebben we twee cakejes en een appel en een banaan meegenomen uit het hotel, dat is voor vandaag wel genoeg.
We lopen een stukje en dan zijn we in Swaziland, we krijgen weer een nieuwe stempel.
De bus gaat weer verder. We rijden door Swaziland met links en rechts bergketens, dit zijn ook nog de Drakensbergen. In de dalen hiervan liggen fruitplantages en even later zijn er weer honderden hectares aangepland met eucalyptus en pijnbomen.

We rijden verder naar het Hawane resort waar we om 15:30 aankomen,  het  is een soort park met allemaal kleine vrijstaande hutjes, het is er donker binnen. Er is beperkt heet water. De zon schijnt maar het is toch erg fris, we zitten op 1450 meter hoog. Buiten zitten kan alleen met een trui of vest aan. We hebben een paar dagen geleden een fles wijn en een fles rosé gekocht, daar nemen we maar een glaasje van. Om 19:00 uur gaan we eten in het restaurant.