zondag, september 19

19 september

Zondag 19 september
Weer vroeg op. We gaan proberen een beetje op tijd aan te komen in Quebec. Maar eerst rijden we nog langs het Olympisch station van Montreal. Het is een grote betonkolos.
We hebben een tijdje gezocht naar de Olympische ringen, die nog wel in de buurt van het stadion moesten zijn. We hebben ze uiteindelijk gevonden en hier natuurlijk een foto van gemaakt. Ontbijten doen we vandaag bij Portebello, een lekker ontbijtje met pancakes, jus d’orange, toast, jam, bacon of ham. Dit is weer eens wat anders dan ontbijten bij Subway of Tim Hortens. We komen redelijk op tijd aan. Vincent en Anne willen aldoor al een kingsize bed. Dat kan hier, alleen is de kamer nog niet klaar. We brengen de koffers vast naar binnen en gaan verder met de auto. We hadden het idee om te gaan kanoën. Als je in Canada bent geweest moet je toch wel in een kano gezeten hebben. Volgens de dame van de receptie is er een halfuurtje rijden van Quebec een nationaal park waar je kunt kanoën dus daar gaan we heen. Er wordt hard gewerkt aan de snelweg, er komen rijstroken bij daarom is het niet duidelijk waar de afslag is die we moeten nemen. Met als gevolg dat we te ver doorrijden. We keren om en gaan weer een stuk terug. We nemen nu de juiste afslag en rijden het park in dat vandaag gratis toegankelijk is. Het lijkt wel of heel Quebec hier naar toe is gekomen. We moeten de auto ver voor het informatiecentrum waar je ook de kano’s kunt huren parkeren. Dus eerst een kilometer lopen. Bij aankomst bij het informatiecentrum blijkt dat je alleen op vaste uren een kano kunt huren omdat alle routes die je kunt varen stroomafwaarts gaan en dat daarna de kano’s weer naar boven gehaald moeten worden. Je begrijpt het al de laatste mogelijkheid was om 2 uur en wij zijn er om 3 uur. We hebben nog gevraagd of we niet konden reserveren voor maandag maar er wordt alleen nog in het weekend gevaren omdat het zomerseizoen voorbij is. We besluiten om dan maar een wandelroute te gaan doen maar omdat het zo vreselijk druk is zien we hier ook maar vanaf en rijden daarom maar terug naar Quebec. Bij de ingang van het park staan een aantal gigantische vrachtwagens geparkeerd, het soort auto’s dat gebruikt wordt om in één keer grote hoeveelheden zand of grond aan of af te voeren hier moet natuurlijk een foto van gemaakt worden. De banden zijn groter dan ik (Bert) lang ben. Daarna rijden we terug naar het hotel. We geven de autosleutels af en de auto wordt voor ons in de parkeergarage gezet. We kunnen nu onze kamers in. Dit is een nieuw hotel een zogenaamd design hotel. Het ziet er allemaal heel strak uit. De kamer van Vincent en Anne is op de 15e en die van ons precies op dezelfde plek maar dan een etage lager. Het is een prachtige kamer. Vanuit ons bed kunnen we door een heel groot raam naar buiten kijken en hebben we uitzicht op de kerk tegenover het hotel en een groot stuk Quebec.
We gaan naar buiten en lopen naar het oude gedeelte van Quebec. Dit is een groot verschil met Montreal. Het ziet er hier prachtig en gezellig uit. Met smalle straatjes met leuke winkeltjes en terrasjes. Het is wel een hoop klimmen en dalen in dit gedeelte van de stad. We gaan met een soort kabelbaan omhoog. De ingang is aan de achterkant van een souvenirwinkel en waar we uitstappen is ook in een souvenirwinkel heel bijzonder. We lopen weer verder en maken foto’s van de Saint Lawrence River en lopen daarna de stad weer in.
We komen langs een terras van een restaurant dat er heel gezellig uitziet en besluiten om daar te gaan eten maar wel binnen want de zon begint al een beetje onder te gaan en dan wordt het snel koud. Vincent neemt een lamspoot, Joke kip met mihoen op de Thaise manier, en Anne en ik gaan voor de varkenskarbonade. Voor 6 dollar per persoon meer krijgen we er ook nog soep, cheesecace en koffie bij. Het is allemaal erg lekker en we gaan voldaan weer terug naar ons hotel wat toch nog wel een stukje lopen is. Anne en Vincent komen in de loop van de avond nog even langs met koffie die ze bij Starbucks hebben gehaald en daarna nog wat lezen en dan is het tijd om te gaan slapen.