maandag, september 13

13 september

Maandag 13 september
Vandaag begint de dag met ontbijt in het winkelcentrum waar we de oplader voor de telefoon hebben gekocht. Op de eerste etage hiervan zijn allemaal verschillende eettentjes (foodcourt) waar we uit kunnen kiezen. We besluiten het bij eieren met bacon te houden voor Thais eten is het nog wat te vroeg. We willen de oplader weer terugbrengen omdat het gelukt is om onze telefoon weer op te laden, we hebben zelfs weer bereik. De Future shop gaat om 10.00 uur open en we zijn iets te vroeg en kunnen tijdens het wachten zien hoe alle medewerkers om de baas verzameld staan en het een en ander uitgelegd krijgen over labtoptassen. Het eindigt met de bedrijfs Yell en daarna gaan de deuren open. Ik krijg de 33 doller weer op mijn creditcard teruggestort. Annemarie vindt een andere oplader voor de telefoon in de sigarettenaansteker van de auto en deze blijkt maar 1 dollar te kosten dus die wordt meteen aangeschaft. We lopen weer terug naar het hotel waar we kaartjes kopen voor de toeristenbus. We krijgen 2 kaartjes voor de prijs van 1 als we uit een informatiekrantje bonnen scheuren. De bus stopt voor het hotel en komt om het halve uur. We hoeven maar even te wachten en daar is de bus al. De chauffeur geeft onderweg ook uitleg over wat er allemaal is te zien alleen zijn de straten niet zo breed en de gebouwen erg hoog maar het uitzicht vanuit de bus is minimaal. Zodat we niet veel kunnen zien. We stappen uit bij de CN tower. De CN tower is 553 meter hoog en oorspronkelijk bedoelt als zendmast maar het werd al spoedig Toronto´s belangrijkste toeristische attractie. Er is een ronddraaiend restaurant op ongeveer 350 meter hoogte. Op het moment dat wij voor de ingang staan is het erg rustig, de chauffeur had gezegd dat er wel een wachtrij kon staan van minimaal 40 minuten maar wij konden bijna meteen naar binnen. Wij hebben hier ook weer een kortingsbon voor. Na het kopen van de kaartjes lopen we een gang naar boven door en komen we voor een soort scanapparaat waar we doorheen moeten alleen werkt deze met lucht die tegen ons wordt aangeblazen. Daarna kunnen we verder lopen naar de liften. Hier hoeven we ook maar even te wachten en daarna gaan we omhoog met 6 meter per seconde. De lift zit aan de buitekant van de toren dus we kunnen zien hoe snel we omhoog gaan. Deze lift gaat niet verder dan het restaurant op 350 meter daarna moeten we een trap op naar de volgende lift die in de toren omhoog gaat dus we kunnen niets zien. en deze lift brengt ons naar 447 meter hoogte. Het uitzicht is ongelofelijk want het gelukkig helder weer. Je kijkt echt over alles uit. Je moet ook de Niagara watervallen kunnen zien die zijn 150 km ver weg maar die hebben we niet gezien we zullen wel niet goed hebben gekeken. Na een kwartiertje te hebben rondgelopen en foto´s te hebben gemaakt gaan we weer naar beneden. Op de etage onder her restaurant is ook een uitzicht punt en hier is de vloer ook van glas. Het geeft toch wel een vreemd gevoel in je maag als je op deze glazen vloer staat en 350 meter naar beneden kijkt. We maken hier ook allemaal foto´s We gaan hier zelfs voor op de glazen vloer liggen. We gaan hierna naar beneden en nog even langs de souvenirwinkel en dan naar buiten. Een stukje verderop is een oud rangeer platform waar de treinen vroeger konden omkeren of in een soort hangar konden rijden. Hier moeten ook nog wat foto´s van gemaakt worden we zijn tenslotte toeristen. Onze bus stopt ook op deze plek en hij komt er al meteen aan. We gaan verder richting Harbourfront aan Lake Ontario en daarna door naar The Distillery District waar we weer de bus uitstappen. Dit is een wijk waar vroeger allemaal industrie was en waar ze de oude gebouwen een nieuwe bestemming hebben gegeven. Er zijn galeries, restaurants, bakkerijen, trendy winkels en een bierbrouwerij waar we een biertje gaan drinken, het smaakt heerlijk maar er geen tijd voor een tweede want we moeten weer verder. De bus komt er zo aan er is alleen nog tijd om bij de bakker een gebakje te kopen en dan de bus weer in. We gaan weer terug naar het Harbourfront want we willen daar met de Ferry naar de Toronto Islands die in Lake Ontario vlak voor Toronto liggen. De bus brengt ons er niet helemaal en we moeten nog een stukje lopen. We snijden een stukje af om door het gigantische station te lopen. Het zijn 3 eilanden en we besluiten naar het middelste eiland te gaan dat schijnt het mooiste te zijn. Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat je vanaf het water of van het eiland een geweldig uitzicht hebt op de skyline van Toronto. Dat is inderdaad zo. We maken een wandeling op het eiland en gaan dan weer terug naar het vasteland. Het is inmiddels te laat voor de toeristenbus want deze rijd niet later dan 4 uur en het is ondertussen al een uur of 5 dus we moeten naar het hotel terug lopen. Toronto is heel anders dan Vancouver er wonen veel meer mensen (bijna 4 miljoen) het is er daarom veel drukker. Het is niet echt een mooie stad. Onderweg willen we wat gaan eten. We komen langs een groot winkelcentrum waar ook altijd wel een foodcourt is net zoals vanmorgen. Ik (Bert) kies voor Pizza en de rest voor sushi. Vincent en Annemarie willen hierna nog wat winkelen maar wij gaan naar het hotel we willen nog wat foto’s van de camera’s halen, batterijen opladen en we moeten van een dag of 4 nog een verhaal schrijven we lopen behoorlijk achter. We maken nog wat foto’s van het plein met de grote lichtreclames aan en besluiten voor we naar de kamer gaan een glaasje wijn te gaan drinken in de hotelbar wat natuurlijk weer vreselijk duur is maar ja je hebt vakantie of niet. Op de kamer zetten we nog een kopje koffie en gaan dan aan de verhalen beginnen. Het is nu 11 uur en ik heb alleen het varhaal van vandaag gemaakt en die van 9, 10, 11 en 12 september moeten nog maar daar komt vandaag niets meer van want ik ga nu naar bed want morgen vertrekken we vroeg naar de Niagara watervallen.