zondag, december 4

4 december 2011

Van Tissamaharama aan het Chandrikameer naar Galle en Hikkaduwa
Het is de laatste dag van de rondreis en als we in Hikkaduwa zijn aangekomen nemen we afscheid van onze chauffeur. We zijn er nog niet helemaal over uit of en zo ja hoeveel fooi we dan gaan geven, en we willen hem in ieder geval duidelijk maken dat we niet blij zijn met de situatie.
We zijn gisteren pas laat op de avond aangekomen en hebben nog niet veel gezien van het hotel. We hebben een kamer direct aan het Chandrikameer. Ons balkon kijkt hierover uit. We maken snel nog even een paar foto’s en dan moeten we al weer vertrekken.
Na ongeveer 2 uur rijden bereiken we de zuidwest kust en rijden in de richting van Colombo. We stoppen onderweg in een kleine stad om foto’s te maken van de vissersboten en de vissers die hun netten repareren. Vlak voor de kust ligt een klein eiland waarop een tempel is gebouwd verbonden met een soort hangbrug. We lopen ook nog even door het busstation en verbazen ons weer over de grote hoeveelheid bussen die er in Sri Lanka zijn en waarvan de chauffeurs speciaal geselecteerd schijnen te zijn om heel hard te rijden en met geen enkele andere weggebruiker rekening te houden. Behalve dan de vele honden en koeien die op de weg lopen.
We stoppen om foto’s te maken van het strand en van vissers die hun netten binnenhalen. We hebben niet gezien of er veel vis in zat omdat het binnenhalen van de netten nog zeker een halfuur gaat duren en wij hier niet op willen wachten. Een halfuur later rijden we Galle binnen.
Galle bestaat eigenlijk uit 2 gedeeltes, het oude dat binnen de door de Nederlanders gebouwde vestingmuur ligt en het nieuwere en moderne andere gedeelte. Wij gaan alleen naar het oude stad. De eerste stop is een kerk waar een aantal waarschijnlijk belangrijke Nederlanders onder de vloer van de kerk begraven liggen. Het is interessant om de grafstenen te lezen en te zien dat de meeste niet echt oud werden. Er is achterin de kerk een groepje kinderen een dansje aan het instuderen op de muziek van een kerstplaat gezongen door Bony M. Daarna is het tijd voor de lunch. We gaan naar een restaurant waar we op de bovenverdieping een mooi uitzicht hebben over de vestingmuur en de zee. Op het moment dat wij binnenkomen is het nog erg rustig in het restaurant maar als we onze lunch deze keer een beefburger geserveerd wordt komt de ene naar de andere toeristenbus aan, wat een ongelooflijk kabaal aan pratende mensen oplevert. Gelukkig zijn we bijna klaar en kunnen daarna snel naar buiten. We gaan nu onze wandeling over de vestingmuren en door de straatjes van het oude Galle beginnen. Het is vandaag weer heel erg warm en op de vestingmuur is geen enkele schaduw. We gaan daarom maar snel een straatje in waar een beetje schaduw is. Dit is de Leyn baanstraat na een uurtje hebben we het wel gezien en lopen naar het restaurant terug waar Lala op ons wacht.
De rondreis zit er nu echt op en we gaan nu naar het hotel waar we 3 dagen blijven. Na een halfuur rijden komen we aan in Hikkaduwa en parkeren voor ons hotel. De koffers worden uitgeladen en in de lobby van het hotel nemen we afscheid van onze chauffeur. We brengen de 4000 roepi’s weer ter sprake en vertellen hem nogmaals dat wij niet blij zijn met de situatie en dat we hem anders een hogere fooi gegeven hadden. Hij blijft beweren dat het andere stel ook geld heeft moeten betalen. We maken een eind aan de discussie en wensen hem het allerbeste. Hierna gaan we naar onze kamer en kleden ons om. We gaan naar het zwembad om even af te koelen. De ligbedjes bij het zwembad en in de tuin hebben hun beste tijd gehad en zijn gebarsten en daar kun je dus niet op zitten. Uiteindelijk vinden we er nog 2 waar je nog net op kunt liggen. We vinden ook nog een paar oude en gescheurde matrasjes en dan kunnen eindelijk van onze rust genieten. Aan het eind van de middag lopen we naar de overkant van de weg waar de drankwinkel is. We kopen een fles Sri Lankaanse wijn. Naast de drankwinkel is de supermarkt waar we shampoo, badschuim en crèmespoeling kopen we zijn dit namelijk in ons laatste hotel vergeten mee te nemen. Nog wat koekjes en chocola en dan kunnen we naar het hotel terug. Om 07.30 is het diner wat niet echt geweldig is en de rode wijn is op dus drinken we maar witte wijn bij het eten. Na het eten blijven gaan we buiten zitten met 2 van onze mede reizigers. We hadden afgesproken om ter gelegenheid van Joke haar verjaardag nog wat te gaan drinken. Het andere stel is dit waarschijnlijk vergeten, maar die geven we later nog wel een borrel. Het is een gezellige avond en tevreden gaan we naar bed. Morgen kunnen we uitslapen en hoeven niets te doen als alleen onze verhaaltjes afmaken.