maandag, december 10

10 december 2012

Vanochtend mogen we uitslapen. Geen 6,7,8 meer. We moeten pas om 10:00 uur in de bus zitten. We gaan om 9:00 uur ontbijten. Dit laatste hotel is een groot hotel midden in Kaapstad. Aan de overkant van ons hotel is een busstation, met die bus kunnen we als de rest van de groep naar huis is, eventueel  nog een keer naar Waterfront. Het waait vreselijk vanaf het moment dat wij in Fountains hotel zitten, het giert in onze kamer.
We hebben een klein balkonnetje, maar als je de deur de balkon deur wil open doen wordt hij bijna uit je handen gerukt. Om 10:00 uur zitten we in de bus. Ding dong, Paul vertelt dat hij vanochtend heeft gebeld en Robbeneiland door gaat. Twee minuten later vertelt hij dat hij net een sms heeft gehad en dat Robbeneiland niet door gaat. Het is jammer,maar het is niet anders, vanwege de wind vaart de boot niet uit. Paul kan ons nergens anders mee naar toe nemen, hij heeft niet de beschikking over de bus. We worden afgezet in Waterfront, het havengebied van Kaapstad. Het is heerlijk weer. Paul gaat proberen om onze tickets voor Robbeneiland over te zetten naar morgen. We lopen met hem mee, er staat een lange rij, de mensen die voor vandaag een ticket hadden willen hun geld terug of een ticket voor een andere dag. Wij hebben nu tickets voor morgen. Hopen dat de wind dan weg is.

De rest van de groep gaat naar het aquarium, wij gaan een beetje rond lopen het ziet er best gezellig uit. Het is een mix van winkels en havenactiviteiten. We maken mooie foto’s van gerestaureerde gebouwen, waar nu winkels of restaurants in zitten. Er zijn nog scheepswerven in bedrijf. De verschillende haventjes  zijn verbonden met leuke grappige bruggen, die opengaan als er een zeilboot naar binnen komt.
Je kunt er rondvaart boeken van een half uur tot een uur. Je een boot huren om op grote vissen te vangen, er vaart een piratenboot rond en er zwemmen nog wat robben rond. We gaan ergens een cappuccino drinken.
Lopen nog wat rond en besluiten de rondvaart van een uur  te doen. Er zitten weinig mensen aan boord. We vertrekken om 13:30 uur. De zee is kalm en we begrijpen niet waarom de excursie naar Robbeneiland niet door kan gaan. We varen de haven uit, varen een stukje op zee, zien nog wat dolfijnen op grote afstand na een half uurtje draait de boot om en gaan we weer richting de haven.
De rondvaart was niet spectaculair maar een rondvaart is altijd leuk.
Op deze plaats wordt ook reclame gemaakt voor een helikoptervlucht. Deze zijn echter heel erg duur en we twijfelen heel erg of we dit wel zullen doen. We staan nog wat naar foldertjes te kijken bij een stalletje waar op dit moment niemand aanwezig is en twijfelen vrolijk verder tot er iemand op een zo’n golfkarretje langs rijd en zegt dat het helikopterbedrijf waar hij voor werkt veel goedkoper en natuurlijk beter is. Hij haalt ons over om met hem mee te gaan naar het vliegveldje van de helikopters aan de rand van het Waterfront waar het kantoor van dit bedrijf is, we kunnen de helikopter zien en krijgen uitleg over de verschillende vluchten die we kunnen boeken.
Vijf minuten later staan we in het kantoor en hebben de helikopter gezien en na nog eens vijf minuten hebben we besloten om een vlucht van een half uur te gaan doen de volgende dag om 16:00 uur. En na nog eens een minuut of vijf heeft het golfkarretje ons weer terug gebracht. Om de tijd nog wat te verdrijven lopen we nog wat verder rond en kopen bij de Zuid-Afrikaanse Albert Heijn een fles rosé, broodjes en ham.
We gaan nog even bij de haven kijken, maar dan waar de bussen staan, daar staat Andre ook, we kletsen nog wat  en dan gaan we naar de bus.
De bus brengt ons weer terug naar het hotel. We stappen uit, na een kwartiertje vertrekt Paul met de familie met de bus, zij gaan uit eten. De rest van de groep blijft verbijsterd achter. We hadden allemaal verwacht dat we met z’n allen iets zouden gaan drinken, en waarom kunnen wij dan ook niet mee om daar iets te eten. We hoeven heus niet bij hun in het zelfde restaurant te eten. We gaan met vijf man een wrap eten en maken het toch gezellig. Iedereen die achter bleef houdt hier een rare bijsmaak aan over.  Wij hebben onze enquête nog niet ingeleverd en schrijven over dit voorval nog iets op. Om 20:30 vertrekt de groep en we gaan naar buiten om ze uit te zwaaien. We drinken ons wijntje op en gaan dan naar onze kamer, skypen even met de familie Doeser en gaan dit verhaaltje typen, we lopen vreselijk achter, misschien kunnen we het de aankomende dagen inhalen.

P.s. we zijn evengoed lekker verbrand.