donderdag, december 6

6 december 2012

Om kwart over 7 zitten we in de bus en we rijden terug naar Plettenberg voor onze walvis excursie. Het is ongeveer een klein half uur rijden. Als we in plettenberg aankomen blijkt de boot niet in de haven te liggen maar ligt op een soort van trailer op het strand. We krijgen allemaal een zwemvest aan en moeten een papier tekenen dat we op eigen risico meevaren.

Daarna klimmen we aan boord. Een tractor koppelt de trailer aan. Voor het evenwicht moeten we allemaal aan de voorkant van de boot gaan staan. Als de trailer is aangekoppeld kunnen we moeten gaan zitten. De tractor duwt de trailer met boot de zee in en al heel snel komen we los van de trailer en worden de buitenboordmotoren in het water gelaten en gestart en we varen volgas weg. Wel heel spectaculair. We varen langs de kust en al heel snel zien we dolfijnen. Ze komen best wel dicht bij de boot en we kunnen hiervan foto’s maken waar wel een paar goede bij zitten.

Na een kwartier varen we verder en gaan wat verder de zee op om naar walvissen te zoeken maar dat zit er vandaag niet in. Op een gegeven moment wordt Celeste zeeziek en krijgt het advies om naar de horizon en het vasteland te blijven kijken, en om achterin de boot te gaan zitten want dat is de meest stabiele plek op de boot. Ze gaat daar niet zitten maar het gaat wel weer wat beter met haar. Joke zit daar al en niet omdat ze zeeziek is maar je kunt  achteroverleunen en zit daardoor veel lekkerder dan op de banken daarvoor.

Ik ga daarom naast haar zitten. Er is niets meer te zien en na 2,5 uur zoeken gaan we volgas naar de kust waar op de rotsen allemaal Robben zitten. Hebben we toch wat gezien. En na nog een halfuur zit de excursie er op en varen we weer naar het strand. Als we bij het strand aankomen stopt de boot en we moeten ons allemaal goed vasthouden en schrapzetten. De schipper richt de boot op het strand en geeft daarna volgas en met grote snelheid varen we het strand op. Waar we heel snel tot stilstand komen. weer een heel bijzondere ervaring.
We verlaten de boot en willen kijken hoe de tractor weer de trailer onder de boot schuift maar volgens 2 strandwacht dames staan we te dichtbij en moeten een heel stuk naar achteren. Op de vraag waarom dit moet krijgen we geen duidelijk antwoord. We zien op wat grotere afstand dat de tractor met veel geweld de trailer onder de boot duwt en met een soort hefboom systeem komt de boot van het strand omhoog en kan nu door de tractor weer op zijn plaats worden gelegd.

Hierna de bus en terug naar het hotel waar het ontbijt wacht. Rond half elf zijn we weer terug  en gaan snel naar het ontbijt want hierna gaan we naar het centrum van het plaatsje Knysna . Ons hotel ligt in een villawijk en een eind van het centrum af, en tussen 2 haakjes de meeste van deze villa’s staan te koop.
We krijgen 1 uur de tijd om te winkelen. Op een pleintje staan allemaal kraampjes en bij één er van kopen we een beestje gemaakt van ijzerdraad en kralen Noor en Eric kopen er ook 2 en daarom krijgen per dier 10 rand korting.

Na deze grote aankopen is het tijd om naar de haven te gaan en op de boot te stappen voor een rondvaart door de lagune. De haven is ook een soort van Waterfront met allemaal winkeltjes en restaurants.

De rondvaart lijkt helemaal niet op wat we vanochtend hebben meegemaakt. Rustig vaart het schip zijn rondje door de lagune. We drinken wat en zitten in de zon of in de wind afhankelijk van waar je op dat moment bent op het schip.

Het is niet spectaculair maar het is wel rustgevend dat rondvaren. De rondvaart duurt een paar uur en de rest van de middag zij we vrij. Je kunt hier blijven, met de bus naar het hotel terug gaan of terug lopen over het pad langs de lagune. Het is ongeveer een half uur lopen naar het hotel. We willen hier wel eten vanavond maar dan moeten we er lopend heen en ook weer terug. Hier hebben we allemaal geen zin in en we besluiten toch maar weer in het restaurant van de vorige avond te gaan eten. Wij lopen met zijn tweeën over het pad lang de lagune terug. We passeren een locomotief van de spoorlijn naar het plaatsje George die al sinds een paar jaar niet meer rijdt omdat er een aardbeving is geweest die het spoor beschadigd heeft, en dat wordt niet meer gerepareerd.
Het is een mooie route met rechts de lagune en links eerst nog wat bedrijven maar daarna weer villa’s. het valt op dat de huizen in Zuid Afrika bijna allemaal door een bewakingsbedrijf in de gaten gehouden worden. Het staat bijna op elke gevel en sommige zelfs door bewapende bedrijven. Na een half uur lopen komen we bij een drukke weg en aan de overkant is ons hotel.
We steken over en de ingang aan deze kant zit op slot. Er zit niets anders op dan een paar straten om te lopen waar we wel naar binnen kunnen.
Het is nog vroeg en we gaan in de tuin zitten met de labtop en onze boeken. We maken nog een verhaal af maar we lopen nog steeds achter. Om 7 uur gaan we naar het restaurant, in ons hotel kun je alleen ontbijten. Paul gaat ook weer mee zijn woede is bekoeld en hij gaat het uitpraten met de mensen van het restaurant. We kiezen vandaag wat anders van de kaart. Het wordt best wel gezellig, aan onze tafel zitten ook Paul en Celeste en we hebben het steeds over de 7 weken die zij zou moeten blijven als assistente van Paul. Het is natuurlijk allemaal flauwekul. We blijven niet tot laat zitten en drinken maar gaan op tijd naar bed want morgen is weer een reisdag en dus weer om 6 uur op.