donderdag, december 10

10 december

Vanochtend om half zeven ontbijt, dit was lekker, vers gebakken eitjes, stokbrood, verse sappen, wafels, donuts en yoghurt. Om half acht de bus in richting Bandung. We krijgen eerst een stadstour in Jakarta, daar zijn nog veel gebouwen met een Nederlandse achtergrond. We stoppen bij het stadsplein, voor foto, foto. Onze gids Tonny slist een beetje, Gerben die naast hem zit, zegt dat hij ook met consumptie praat. Wij moeten steeds denken aan Najib Amalie, die een IndonesiĆ«r nadoet, hij heeft dan een gebitje en slist vreselijk. We stoppen bij nog wat paleizen om foto´s te maken, dan rijden we verder op de ringweg om Jakarta richting Bogor. Daar gaan we een botanische tuin bezoeken. In de tuin krijgen we een plaatselijke gids, een mannetje van 71 met nog twee tanden in zijn mond. Hij laat ons allemaal bomen en planten zien die daar groeien. Hij weet er van alles over te vertellen. De bomen en planten die in de tuin staan komen van over de hele wereld. Na de rondleiding gaan we koffiedrinken en dan verder maar weer richting Bandung. Naar Bogor zijn we over de tolweg gereden maar nu gaan we over de oude weg door de bergen langs theeplantages. Er wordt natuurlijk gestopt bij een plantage, waar Tony ons uitleg geeft over het groeien, oogsten en verwerken van de theeblaadjes. Daarna weer verder door kleine dorpjes die langs de weg liggen. De weg is smal en vol met bochten. Met als gevolg dat we geregeld vast staan. Na anderhalf uur komen we aan bij het restaurant waar we gaan lunchen. We worden ontvangen met gongslagen en het personeel staat in een rijtje ons op te wachten. Het eten is erg goed. Natuurlijk weer soep, rijst, bami, sate en gestoofd rundvlees. Na de lunch is het inmiddels half vier moeten we nog twee en een half uur rijden. We stoppen nog een keer om over een brug te wandelen. Als we de bus uitstappen worden we meteen belaagt door een horde kinderen die snoep en balpennen willen. Daarna de brug over het uitzicht is heel mooi en de rivier ligt diep beneden ons. Aan de overkant wacht een nieuwe lading kinderen ons op die niet eerder ophouden met bedelen als alle pennen op zijn. En eindelijk om tien over zes bereiken we het hotel. Vanavond moeten we zelf voor ons eten zorgen en we weten nog niet at we gaan doen, In het hotel eten of in de stad. We hebben rond acht uur met de groep afgesproken, We zien het wel. De lunch is toch nog niet gezakt. Dus veel honger hebben we nog niet.