zaterdag, december 26

26 december

Eigenlijk hadden we vandaag niets willen doen, maar we hebben ons om laten praten door gids Apique. We moesten naar de watervallen en weer een echt authentiek dorpje bekijken. We zouden om 9.00 uur vanaf de lobby vertrekken. De gids stond op ons te wachten en vroeg of we goed geslapen hadden. We hebben toen gezegd dat we het heel jammer vonden dat we geen balkon hadden, wij vinden het altijd fijn om ´s middags of ´s avonds op het balkon te zitten. We konden na bijbetaling van 20 euro wel zo´n kamer krijgen. Voordat we met het busje konden vertrekken moesten we eerst snel onze koffers pakken, het kluisje leeg maken zodat ze ons konden verplaatsen naar een andere kamer. We vetrekken een half uurtje later toch richting watervallen. Het is ruim 1,5 uur rijden. Het is er heel druk met de lokale bevolking. Ook al zijn het moslims ze hebben toch kerstvakantie. We gaan naar twee watervallen en het is de bedoeling dat we er onder aan staan. Apique zegt dat de eerste waterval een beetje smerig is en dat we moeten gaan douchen onder de tweede. Gezien de drukte bij de eerste vinden we dit een goed idee. De weg naar de tweede waterval is lang, stijl en glibberig. We moeten geregeld de van de hulp van Apique en de chauffeur Soeharto gebruik maken om de verschillende hindernissen die op ons pad komen te nemen. We worden links en rechts ingehaald door de Indonesiërs die ook nog foto’s van ons nemen, wij blijken een bezienswaardigheid te zijn. Het laatste stuk moeten we een soort van trap af met hele hoge treden. Uitgeput en bezweet bereiken we de tweede waterval. Het water is ijskoud maar na al dit klimmen en zweten is het best verfrissend. Na het douchen zitten we nog wat bij de waterval met onze voeten in het water. Apique heeft voor cola gezorgd en we denken aan al de treden die we weer omhoog moeten klimmen. Ondertussen heeft de lokale jeugdige bevolking zich om ons heen verzameld, en wij worden constant aangestaard. Apique zegt dat zij hun Engels met ons willen oefenen maar zij zijn heel verlegen en het gesprek komt niet op gang. Bovendien vinden zij onze blanke huid en lange neus bijzonder interessant. We maken nog wat foto’s van de kinderen en dan is het weer tijd om al die moeilijke grote treden weer omhoog te gaan. Boven aan de trap aangekomen gaan we via een andere weg terug naar de parkeerplaats waar de bus staat. Deze weg is niet zo stijl. En inderdaad we hoeven maar een paar heuvels op en daarna weer geleidelijk naar beneden. Dan is het tijd voor de lunch dit is weer een halfuur rijden. Apique had belooft dat de excursie maar een halve dag zou duren maar het is nu al twee uur en we gaan ook nog naar een Sasakdorp. De lunch bestaat uit hoe kan het ook anders uit nasi goreng met saté en een gebakken ei. Joke heeft nog vlees in zoetzure saus en gaga er bij besteld. Er wordt geen bier geserveerd omdat Lombok voornamelijk Moslim is. Dan maar een colaatje. Het is allemaal heel lekker maar een biefstuk hadden we liever gehad. Het koste in ieder geval maar heel weinig, nog geen zeven euro voor ons beiden. Na de lunch gaan we nog wat euro’s wisswlwn om de laatste anderhalve dag door te komen. De prijzen in het hotel staan in geen verhouding tot het geen we nu voor het eten hebben betaald. En in de wijde omgeving van het hotel is geen restaurant te bekennen. Tot slot gaan we naar het Sasakdorp een gesloten gemeenschap die onderling trouwt en nog al primitief leeft. De commercie heeft hier ook toegeslagen en in elk huisje is wel wat te koop. We lopen er snel doorheen, de dames geven de in de hotels verzamelde shampoo, badschuim en tandenborstels de kinderen van het dorp. Bij de uitgang van het dorp wat geld gegeven aan de gids van het dorp die ons heeft rondgeleid. En wat geld gestort in het donatie kistje bij de uigang van het dorp. Het hotel is vlakbij en we stoppen alleen nog bij het winkeltje waar we gisteren ook al boodschappen hebben gedaan, voor nog wat bier, fris, sigaretten en koekjes. Om zes uur zijn we in het hotel en we gaan de sleutel halen van de nieuwe kamer. De kamer is in het zelfde gebouw maar dan op de begane grond. Nog even voor het donker wordt naar het zwembad waar we de zon zien ondergaan. We gaan niet eten in het hotel want we zitten nog vol van de lunch. Vanavond tweede kerstdag eten we koekjes met Nescafé koffie.